onsdag 17 juni 2026

Juniträff i Rosviks Vävstuga 2026

Onsdagen den 3 juni höll vi juni månads vävstugeträff. Grönt och fint är det i Rosvik men tyvärr så har det börjat komma lite mygg så här på kvällskanten. Kristina bjöd på riktigt god rabarberkaka till vävträffen. 

Sen förra träffen har det inte hänt så jättemycket i vävstugan, vädret har varit för härligt!!! Anita har vävt färdigt sina två prickiga handdukar, vi klipper ner dem och så startar vi en bandväv där hon kan väva hankar till sina handdukar. Rose-Marie har vävt färdigt sina projekt i vår Ovanliga Västerbottensdräll och den Grå Dynväven är varpad. I vår Rosengångsmatta har Rose-Marie vävt en provbit med en trevlig mattkant, det är alltid kul med nya idéer!

Rose-Marie har sett en härligt gles linnehalsduk i tuskaft som vi kommer att sätta upp i en av våra bordsvävstolar i höst. Kul!

Nu har vi som vanligt ingen vävträff i juli månad utan nästa gång vi träffas är den 5 augusti. Veckan efter midsommar plockar vi däremot ner den trevliga utställningen från biblioteket.

Hoppas att ni alla får en riktigt, riktigt härlig sommar (med lagom mycket mygg)!!! 💕

Nu är varpflätan klar till höstens Grå Dynor

Provväven med den annorlunda mattkanten.

E-kanten vore ett fiffigt namn!


Anita väver fina hankar till sina snygga prickiga handdukar

Två nerklippta vävar ur vår Ovanliga Västerbottensdräll

Anitas toppensnygga prickiga handdukar

Glad Sommar alla härliga vävkompisar!!! 💕

torsdag 7 maj 2026

Majträff i Rosviks Vävstuga 2026

Härliga vårmånaden maj är här med knoppar på träden och blommande tussilago. Ljuvligt!!! Maj månads vävträff höll vi onsdagen den 6 maj och Lena bjöd på jättegod rulltårta vid vävträffen.

Nu har det inte gått en hel månad sen vår förra träff så det har inte hänt så väldigt mycket sen sist. Men Anita har kommit riktigt långt i vävningen av sina prickiga handdukar. Margit har också vävt en hel del i den smala halvdrällen. Lena har också blivit lite mer sams med mattan i linvarp, resultatet blir mycket snyggt! 

Det har inte blivit mycket varpat dessa veckor. Nu väntar den Grå Dynväven verkligen på varpning.

I vår lilla bordsvävstol har vi nu nya planer, där kommer vi att göra en smalare och mycket mer färgglad bomullshalsduk under sommaren. Till varp kommer vi att använda vårt ganska stora förråd av bomullsgarn 16/2 i mindre rullar. Spännande projekt!

Rose-Marie visade upp sin experiment-dyna som hon tänkt använda till en campingstol. Tyvärr blev dynan aningen för kort så det behövs en komplettering med förlängningar på sidorna (fickor passar även bra där).

Rosviks bibliotek har önskat sig en utställning med vävar från vår väldigt aktiva vävstuga så Lena, Ulla-Britt och Rose-Marie har fixat detta. Det handlar om en glasmonter och två dubbelsidiga skärmar. I bibliotekets stora fönster hängde vi också skyttlar, nickepinnar, trissor, skafthållare, en kort sked och en mattsticka. Jättekul att få visa upp vår vävning på detta sätt!!!

Anita väver härligt prickiga handdukar

Lenas fina vårgröna ullmatta

Margit väver snygga tabletter i vår smala halvdräll

Så här kan man också använda vävning

Daldrällsduk och disktrasa på Rosviks bibliotek

En hylla med små vävda väskor i Rosviks bibliotek

Härlig Damastkudde och söt handvävd Necessär

Den smala glasmontern rymde riktigt många vävar

Härligt grön Damastväska och lika grön Kukkoladrällskudde

Västerbottensdrällar och grön Damast

Ljuvlig väska i Västerbottensdräll, Ripsgrytlappar och liten Finnvävsgubbe

Vacker Doroteadräll, Ångermanlandsdrällshandduk och snygg väska i Rips

I Rosviks bibliotek hänger nu vävredskap i fönstret

Färgglad Droppdrällsduk och söta tabletter i Doroteadräll



torsdag 30 april 2026

Aprilträff i Rosviks vävstuga 2026

Härlig vårvärme hade vi i Rosvik onsdagen den 15 april när Rosviks vävstuga höll trevlig aprilträff. Anita bjöd på gott fika och vi planerade månadens vävprojekt.

Nu är den spännande prickiga handduken på gång!!! Under helgen har R-M vävt en första handduk som nu är nerklippt och hänger i vävstolen som inspiration. Väldigt fina handdukar men mycket tidskrävande uppsättning med 12 timmars solvning och 72 snören. Pust!!!

Det blir varpning inom kort för den nya Grå dynväven och nya planer för vår lilla bordsvävstol (det kan bli grytunderlägg eller halsdukar . . . eller nåt annat kul).

Lena har startat att väva på sin matta med Linvarp, Annelie väver handdukar i den gröna Ångermanlandsdrällen, Anita väver i den Prickiga handduken, Ulla-Britt har just startat att väva i vår Röda Julhandduk och R-M väver i den Ovanliga Västerbottensdrällen. Kristina har vävt klart sin bit i vävstolen med Tabletter i halvdräll och här har vi klippt ner och knutit fram igen. Trots vårsolen och vårvärmen så vävs det en hel del i vår trevliga vävstuga 😊

Annelies fina gröna handduk i Ångermanlandsdräll

Nu är dynväven helt slut!

Nytt mönster i vår Ovanliga Västerbottensdräll

Den Grå Halvdrällen är nerklippt och framknytt på nytt

Lena väver snygg Ullmatta med Linvarp

Här kan det bli en necessär i Ovanlig Västerbottensdräll

Prickar i väven är verkligen kul

Provhandduken i vår Prickiga Handduksväv

72 snören tar ett tag att justera


måndag 23 mars 2026

Marsträff i Rosviks vävstuga 2026

Onsdagen den 18 mars höll vi trevlig månadsträff i Rosviks vävstuga. Nu är det vårvärme i Rosvik och snön smälter i en väldig fart. Härligt!!!😊Anita bjöd på gott fika till oss som kommit till träffen.

Nu är vår nya Matta med linvarp färdig för start, det ska bli riktigt spännande att se dessa mattor! I vävstolen med våra Prickiga handdukar har Anita ägnat 12 timmar åt solvningen och nu skedar Kristina för fullt. Rose-Marie väver en "experiment-dyna" som slutet på Dynväven, vi får se om "experimentet" funkar!

I vävstolen med Dynväven ska en ny Grå dynväv sättas upp inom kort. Vi ska också hitta en rolig väv till vår lilla bordsvävstol, det blir kanske en ny omgång Mattabletter i Glesrips. 

I tre vävstolar har vi nu inte många meter kvar av varparna så vi behöver nya vävplaner framöver. Nu tittade vi på en samling spännande projekt i vävtidningar och vävböcker. Tre projekt kändes intressanta; Duk/Kudde i Munkabälte på två partier, Löpare/ kudde i Daldräll och Handduk i Jämtlandsdräll. Vi får resonera vidare kring dessa planer (eller några andra) under nästa månadsträff.

Vi har har fått en fråga om att ha en mindre utställning på Rosviks bibliotek längre fram i vår. Kul!!! Detta får vi också prata mer om vid nästa månadsträff.

I slutet av dynväven väver Rose-Marie ett experiment.

Någon av dessa vävar kan hamna i en av vävstolarna framöver

Kristina väver snygg halvdräll

Nu är vår Matta med linvarp framknytt och provvävd

Nu skedas våra Prickiga handdukar

Ulla-Britt väver snygga handdukar i Ångermanlandsdräll


 

måndag 2 mars 2026

Årsmötesträff & februariträff i Rosviks vävstuga 2026

Söndagen den 22 februari höll vi trevligt Årsmöte och firade samtidigt vävstugans 20-års-jubileum med god tårta, vimplar och tulpaner. Tänk så fort dessa 20 år gått!!! 💖Nu deltog 7 av vävstugans medlemmar i den trevliga Årsmötesträffen. 

Tack vare att vi ifjol höjde medlemsavgiften och att vi sålde två lotterier i slutet av året så är ekonomin i föreningen god. Härligt!!! 💖

Den lite ovanliga vävtekniken plockad Liseré berättade Rose-Marie om och visade en hög med provvävar. Vi fick också se hur den roliga och enkla vävtekniken funkar i en grindvävstol. 

Sedan förra månadsträffen har vi dragit på vår matta med linvarp och här solvar Lena för fullt. Vi har också dragit på de spännande prickiga handdukarna och här solvar Anita i full fart. Kul!

Vi har klippt ner en samling vackra vävar ur vår Damastväv. Ur vår Ovanliga Västerbottensdräll har det också klippts ner härliga vävar. Härligt! I vår stora bordsvävstol väver Rose-Marie fortfarande en randig kudde med ryaknutar, Annelie väver sina snygga stoppade dynor, Margit väver kuddar i Damastväven, Ulla-Britt väver Ångermanlandsdrällshandduk och Kristina ska just börja väva i vår smala Grå Halvdräll. Inom kort kommer vi att varpa till vår nya Grå Dynväv.

På vävträffen i mars ska vi tänka ut nya roliga planer till den lilla bordsvävstolen och till flera av vävstolarna där varpen snart börjar att ta slut. Det är alltid spännande med nya planer i vävstugan!!! 💖

Härliga dukar vävda i vår Ovanliga Västerbottensdräll

Kristina och Lenas snygga damastvävar

Snygg matta med strängarn som inslag

Margit har vävt vacker grön damast

Margits härliga rosa tabletter i vår smala Glesrips
Plockad Liseré i en grindvävstol

Rosviks Vävstugeförening firar 20-års-jubileum





tisdag 20 januari 2026

Januariträff i Rosviks vävstuga 2026

Årets första vävträff i Rosviks vävstuga höll vi onsdagen den 14 januari efter en kall vecka med temperaturer kring -30 grader. Men nu har kylan släppt taget om oss och dagarna blir ljusare och ljusare. Härligt! Margit bjöd på gott fika till oss som kommit till vävstugan.

Nu har vi flera tomma vävstolar så det behövs varpning inom kort. Det handlar om vår matta med linvarp, våra prickiga handdukar och en ny omgång glesrips till mattabletter. Vi har också köpt varp till en ny omgång dynor med grå varp som ska sättas upp när den oblekta väven tagit slut.

Det har vävts för fullt även under mellandagarna så den Rosa glesripsen till mattabletter har Margit redan vävt helt slut. Kristina väver Ormamattor, Anita har vävt en smal löpare i vår Grå Halvdräll, Ulla-Britta väver Ångermanlandsdrällshanddukar, Lena väver kuddar i Damastväven och Margit har vävt en lotteriduk i vår Ovanliga Västerbottensdräll. Jättekul när det händer mycket i vävstugan!!!

Anitas snygga smala duk i halvdräll

Kristinas snygga Ormamatta

Härlig damast i händerna på Lena

Margit har vävt en snygg duk till vårt lotteri

Härligt rosa mattabletter har Margit vävt

Några julhanddukar blir vävda efter jul

Självklart väver vi även banden till julhanddukarna

Ulla-Britta väver i den roliga Ångermanlandsdrällen

Rose-Marie väver en kudde med ryamönster på